Recenze knihy Saeculum

17. března 2015 v 19:21 | Lea |  Recenze knih

Počet stran: 496

Nakladatelství: Fragment

Rok vydání v ČR: 2014

Dnes si povětšinou žijeme jako v bavlnce. Na rovinu, kdo z nás si dovede představit den bez elektřiny? Kolikrát si ani neuvědomíme, k čemu všemu je potřeba, než se ocitneme bez ní. Jsou mezi námi ale lidé, kteří se vymožeností poslední doby vzdávají dobrovolně. Taková je i šermířská skupina Saeculum. Tahle partička se každoročně vydává na opuštěná místa mimo civilizaci, kde rozehrává pětidenní středověkou hru na hrdiny. Hlavní pořadatelé letos zvolili speciální místo. V Rakousku se nachází pustina prokletá dávným krveprolitím. Každý z nich už takové dobrodružství zažil, kromě Bastiana, studenta medicíny, který žil doteď v zazobaném područí svého úspěšného otce. Když se ale v jeho životě objevila Sandra, členka šermířské skupiny, rozhodl se městský hoch udělat na ni dojem a do letošní hry se zapojit.

Bastian je typický šprt, vedený od dětství k nalinkované budoucnosti. Má se stát věhlasným lékařem jako jeho otec. To se ale skupině hodí, protože sice pořádají svou hru bez jakýchkoliv ohledů na úřady, ale zdravotník na cestě za titulem na každý pád uplatnění najde. V základním táboře jako všichni ostatní odkládá vše, co do středověku nepatří, včetně brýlí, a vydává se s ostatními hloub do divokých lesů. Zprvu je nemotorný a zapomíná, že spolu se svým moderním já odložil i své oficiální jméno. Brzy nato se ukazuje, že jeho přítomnost zde je absolutně nedocenitelná. Kletba, která na onom strašidelném místě nabírá na věrohodnosti, se totiž začíná plnit. Členové skupiny se po jednom začínají ztrácet. Jiní se za podezřelých okolností zraní. Mizí jim věci, které potřebovali ke kontaktu s civilizovaným světem. Poslední jídlo napadají červi. A v noci prý kolem tábora obcházejí neklidné duše zemřelých.

Přestože se hrdinové dostávají na místo určení poměrně brzy, počítejte spíš s vlažným začátkem. Na stránkách, které by měly posloužit k poznání ostatních postav, se toho o nich moc nedozvíte a musíte si počkat až na samotnou hlavní část, kde se každá z nich vyvrbí po svém. Charakterů se autorka u nás známá především díky knize Erebos chopila dobře. Setkáte se s křehkou kráskou, žárlivým partnerem, dobrosrdečným tlouštíkem i fanatičkou posedlou kouzly a rituály. Právě Dora - ač většinu doby upozaděná v roli potrhlé okultistky, která jediná snad svou roli nemusí ani hrát - má na svědomí názornou ukázku toho, jak snadno lze strhnout dav v zoufalých situacích. Jak se nikomu nedaří z prokletého území uniknout, vztahy se přiostřují a máme tu slušný náběh na nového Pána much.

Ale Bastian už viděl všechno, co potřeboval. Zhroutil se na nejbližší pařez, což vzal Roderick na vědomí se zavrtěním ocasu. Spokojeně si lehl na břicho a začal ohlodávat hlavici stehenní kosti. Bastianovi se zvedl žaludek.
"Co se stalo?" Z Irisina poplašeného hlasu usoudil, že musí vypadat příšerně.
S vypětím všech sil k ní vzhlédl a vyloudil úsměv. "Oběhový kolaps. Ta šalvěj asi byla málo."
[...]
"Co se stalo?" Iris ho chytila kolem pasu, aby ho podepřela. "Tohle není z hladu, že ne? Tak co se stalo?"
Jí to říct může. Není to ten typ, co začne ječet a panikařit.
"Nech si to pro sebe, oukej?"
"Jasně."
"Ta kost... to je stehenní kost, ferum." V jejích očích viděl, že tuší, co bude následovat. Viděl to na jejích rtech, které okamžitě zbledly, i na způsobu, jakým nasucho polkla. Ale vyslovil to i tak, musel to říct. "Ta stehenní kost je lidská."
[str. 198]

Závěr recenze včetně hodnocení najdete ZDE.

1 člověk ohodnotil tento článek.