Recenze knihy Všichni ptáci na nebi

20. září 2017 v 10:43 | Lea |  Recenze knih
Kniha Všichni ptáci na nebi slibovala strhující střet magie s vědou, sepsaný takovým způsobem, jaký v dějinách literatury zatím nemá obdoby. Na zadní straně přebalu najdete dokonce přirování knihy k Mitchellovu Atlasu mraků Davida Mitchella. Charlie Jane Andersová opravdu přišla s nápadem za milion. K nápadu ale patří i zpracování a s tím se každý musí poprat už po svém. Jak se to povedlo jí? To si můžete přečíst v mé recenzi, která vyšla pro server Děti noci.

Název: Všichni ptáci na nebi

Originál
: All the Birds in the Sky

Autor: Charlie Jane Anders

Počet stran:
423

Nakladatelství: Host

Rok vydání:
2017

Patricii Delfinovou spojuje s Laurencem Armsteadem od dětství jedna důležitá věc. Není totiž silnějšího pouta než mít s někým stejný problém nebo společnou nenávist. Obě děti nepochopené světem čelí nejen dospívání, ale především šikaně spolužáků ze střední, a dokonce i od vlastních rodin. Jediným únikem z reality je jim právě jejich podivínství. V tom zároveň tkví stěžejní kámen úrazu hlavních postav, kterým jinak okolnosti předurčují táhnout za jeden provaz. Zatímco Patricia se nevzdává naděje, že se stane čarodějkou, Laurence propadl vědě a technologiím. A každý z nich má pro to dobré důvody. Dívka, protože už v raném dětství na chvíli nabyla schopnosti hovořit s ptáky. A chlapec již má na svém kontě mimo jiné vynalezení dvouvteřinového stroje času.

Laurence reprezentuje technologii, Patricia zase souznění s přírodou. Proto jim trvá, než si k sobě najdou cestu. Vlastně se původně opřou jeden o druhého až tehdy, když se to stane nějakým způsobem výhodné. Předstírané přátelství ale tím, jak spolu tráví víc a víc času, mění v opravdové. Vzhledem ke komplikovaným charakterům obou postav pořád ale není jasné, jak pevné to pouto do budoucna bude. To se potvrzuje i po letech, kdy se střetávají v San Francisku. Patricia zasvětila svůj život magii a pomáhá zmírňovat dopady katastrof na umírající zeměkouli. Zato Laurence pracuje na unikátním projektu, který má za úkol alespoň deset procent lidstva dostat z modré planety zavčasu pryč.

Začátek příběhu připomíná pohádku. Čte se pozvolna, ale poutá tím, jak autorka uvádí čtenáře do děje a připravuje ho na ty velké věci, které kniha na obalu slibuje. Její vyprávění je plné detailů a nápadů zvyšujících jeho věrohodnost. Osvěžující jsou rozhovory Patricie s CH@NG3M3, umělou inteligencí vytvořenou Laurencem, se kterou si dívka chatuje, aby mu tak poskytla informace potřebné k jeho seberozvoji.

Styl, který si zvolila Charlie Jane Andersová na začátku, se ale postupně začíná přejídat. Další děj se plouží téměř neměnným tempem. Hlavní postavy jsou nevýrazné, přestože nereprezentují vzorec černá a bílá. Není moc důvodů, proč si je zamilovat. V dospělosti Patricia a Laurence se autorce příliš nedaří spojit zamýšlené poselství příběhu s romantickým vztahem dvou podivínů. Kniha navíc po celou dobu vrší jen další a další otázky, na které neexistuje odpověď. Nejedná se přitom někdy ani o úmysl, ale prosté nedomyšlení detailů.

Všichni ptáci na nebi osloví spíše čtenáře, kteří žánru ryzí sci-fi a fantasy neholdují nebo si od něj chtějí odpočinout hloubavou knihou s žánrovým přesahem. Nejedná se totiž o oddychovou četbu, a tak je i potřeba od začátku k dílu přistupovat. Příběhu se nedá popřít originalita ve vícero směrech. Jak v námětu, myšlenkách předávaných čtenáři, tak i ve zpracování.

5 lidí ohodnotilo tento článek.